Followers

March 2, 2011

AIR!

As-salam

Selamat malam semua. malam yang membahang,, melaka kembali ketiadaan air sehingga aku terpaksa cari bilik mandi! tak suka betul der! peliknya kat kem terendak je yang tak de air. kat tempat lain rasanya ade kot. dari malam semalam aku balik air langsung tak keluar walau setitik! apa nak jadi ni... kain baju dah sebakul tak basuh.. pinggan mangkuk pun same jugak. esok pagi kalo tak kua air lagi gamaknya budak2 ni tak g sekolah lagi lah. kenapa malam ni aku bercerita pasal air??? semuanya gara2 kat tempat aku ni hah tak de air.. nak minum pun terpaksa beli kat kedai semuanya kerana ketiadaan air bersih lagi.. nasi??? aku tak dapat nak masak. nasi pun aku kne beli kat kedai! susah gila ni tak de air!


Betapa pentingnya air kepada manusia! sehingga mempengaruhi persekitaran...Manusia jugak perlukan air, apatah lagi binatang dan jugak tumbuhan.manusia perlukan air kira2 2liter 1 hari... kalo binatang ngan tumbuhan aku tak taulah pulak berapa banyak di perlukan. air air dan air... pagi tadi mase aku g bli air kat warung nasi lemak... aku sempat dengar ade sowang mak cik ni cakap
 
"lebih baik tak de karen dari tak de air!"
 
Bagi aku dua2 keperluan tu penting bagi manusia. dua2 tu mempengaruhi kehidupan manusia. kalo tak de karen,, ti dowang cakap panas lah tak pat gosok bajulah sebab tu tak dapat g sekolah. hah kalo tak de air pulak alasannya tetap sama... nak mandi tak de air so tak pat g sekolah sebab tak leh mandi. terlalu banyak alasan yang akan mereka2 akan berikan untuk itu semua. walau apa pun air tetap penting! nak kurus pun kne minum banyak air...
 
air... air... air...


4 comments:

cik bihah said...

masa bihah stdy kat alor gajah dlu pon salu gak xda air.. sabar jelah nanti ada r air tue..

yna fazlyna said...

geram lah.. katenye dah lebih 3-4 hari tak de air.. susah lah tak de air ni..

muniraksasa (; said...

betol. biar xde letrik, jangan xde air. fuhh, xleh hidup woo. *over

yna fazlyna said...

uhu.. dua2 kne ade...penting tu..