Followers

January 6, 2011

kenapa aku suke eyeliner...

as-salam

puas aku tercari-cari nak tulis apa hari ni. um otak jem pulak tak tau nak bebel apa hari. tapi tadi lepas mandi, cam biase ar pakai krim safi, kai bedak. and kebiasaan aku pakai celak. tapi dok cari-cari celak rupe nye celak aku patah. peduli ape aku. aku taruh je kat mate aku ni. yang penting mata aku tak suram. bukan ape dah jadi kebiasaan pakai celak. bila tak pakai sehari rase lain macam pulak. lagi pun bila pakai celak muka aku cam lain cikit (lebih tomey) perasaan pulak aku ni.

ni celak zaman dulu2.. aku tak penah nampak pun
ni pulak aneka celak zaman2 sekarang
selalu dah aku jumpa so tak heran sangat ar.






aku suka pakai cam yang pertama ni,
simple. tapi bile ngah tak betul aku pakai yang ke-3
gempak cikit(ala2 ghotik)huhu...



Bismillah
Wassolatu wassalam ‘ala Rasulillah SAW,
Terdapat hadis-hadis hasan dan sahih yang menunjukkan Nabi SAW pernah memakai celak dan menggalakkan pemakaiannya.
Tiada terdapat larangan memakai celak pada waktu siang, walaupun kebiasaanya dipakai pada waktu malam.
Abu Daud meriwayatkan (hadis yang dinilai hasan oleh Albani): Dari Anas r.a beliau pernah memakai celak ketika beliau berpuasa. (menunjukkan keharusan memakai celak pada waktu siang).
Rujukan:
- Sunan Abi Daud: 2/310
- Zadul Ma’ad: 4/257-259
- Silsilah Sahihah: 2/214 & 6/558

                                                 




No comments: