Followers

August 7, 2010

sanggul arab

Semalam aku pergi lah kedai cik Razak nak beli majalah mingguan wanita kononnya. Tapi majalah yang aku cari tu tak adelah pula. Dari pada bosan tak de benda hendak di buat. Aku beli majalah dara.com…

Selak punye selak, bacaan aku terhenti di ruangan Cahaya rohani. Tajuk DUA GOLONGAN PENGHUNI NERAKA menarik minat aku untuk bace… tapi yang lebih wat aku teruja nak bace pasal tajuk ni ha… PENGGUNAAN SANGGUL KEPALA atau di kenali dengan “ SANGGUL ARAB”

Sekarang tengah trend pakai sanggul tinggi-tinggi ni. tapi fesyen ni dah di ramal Rasulullah SAW1400 yang lalu. baginda umpamakan sebagai “BONGGOL UNTA” hanya bonggol unta menonjol lurus ke atas manakala sanggul arab menonjol ke atas sambil condong ke belakang.

Sanggul tak haram, Cuma ade batas nya. Wanita yang berambut pangjang boleh bersanggul dengan syarat sanggul itu di ikat k di belakang dengan menyondong ke bawah. Apa yang di haramkan ialah sanggul yang di ikat dengan menyondong ke atas seperti bonggol unta.

p/s pesanan dari aku, berpada-pade lah bila nak bersanggul ni. jangan nak ikut fesyen sangat tanpa tau hukum halal dan haramnya.

4 comments:

I n n z said...

ye3 ;)
setuju ;D

yna anylzaf said...

sebelum bace dara.com memang ar tak tau haram..
so bila dah tau.kena hebahkan pade yang tak tau.

misz myza said...

yup... mungkin dari cara kita ikat sanggul ke atas 2, dah leh tau mcm mana panjang rmbut kita...

yna anylzaf said...

urmmm...tapi ramai dah yang bersanggul unta tu.
hehe..nasib baik tak penah buat.